Adakah takdir adalah perkara sebenar?



Takdir, kata umum lain yang mempunyai banyak makna. Sudah berapa kali kita menggunakan istilah ini dengan sia-sia ?? Apakah maksudnya? Selalunya ia bermaksud peristiwa atau perjalanan peristiwa yang pasti akan berlaku pada masa akan datang. Dengan kata lain, susunan alam semesta yang tetap. Berapa kali berlaku sesuatu, sesuatu yang tidak dapat kita kendalikan dan kita tidak dapat membantu tetapi berkata, "Saya tidak tahu apa yang harus dilakukan? Nasibnya! "

Terdapat beberapa cara untuk memahami nasib. Ada cara spiritual / keagamaan, cara ilmiah, dan kemudian ada cara yang mengatakan bahawa takdir tidak lain hanyalah sesuatu yang dibuat atau rekaan. Diyakini secara meluas bahawa kehidupan kita diperbaiki oleh kekuatan maha kuasa yang menentukan nasib kita, Hinduisme mempercayai hukum karma. Ini menyatakan bahawa kehidupan kita didominasi oleh tindakan atau "karma" kehidupan masa lalu. Ia percaya bahawa perbuatan baik membawa kepada "punya" dan perbuatan buruk membawa kepada "paap" dan berdasarkan asas karma kita, kita mendapat kebahagiaan dan penderitaan dalam kehidupan kita yang seterusnya. Juga dipercayai bahawa ada dewa di atas sana yang memandang rendah kepada kita, menyimpan segala yang kita lakukan, saya pernah mendengarnya dalam sebuah filem, tetapi itu sangat masuk akal bagi saya. Mesejnya adalah bahawa kekuatan yang lebih tinggi telah memilih 10 pintu untuk kita, tetapi dia menyerahkan kepada kita untuk memilih mana yang sesuai untuk kita. Itu hanya bergantung kepada kita untuk mencari jalan yang betul.


Dunia moden kita dikuasai oleh logik dan sains. Jadi seperti biasa ada pandangan saintifik mengenai perkara. Persepsi kita tentang bagaimana kehidupan kita akan didominasi oleh banyak aspek persekitaran kita. Semasa anda membesar kepercayaan dan sikap anda terhadap kehidupan, latar belakang rohani atau agama anda, bahagian dunia mana anda tinggal, tahap keyakinan anda, fokus kawalan sangat dipengaruhi oleh ibu bapa anda. Faktor-faktor ini juga memainkan peranan penting dalam pemahaman anda mengenai perkataan yang disebut takdir.


Sekiranya ibu bapa anda adalah orang yang kuat percaya, tinggal bersama mereka dan belajar dari mereka anda secara sedar sedar mempunyai kepercayaan yang sama. Kemudian di kolej anda akan dipengaruhi oleh rakan anda dan apa yang mereka fikirkan. Tiba-tiba apa yang anda pelajari di rumah dan di sekolah ditolak. Ya, anda pasti percaya bahawa takdir memang ada tetapi agak bingung sama ada mahu mendengar rakan anda atau mempercayai apa yang dikatakan oleh ibu bapa anda, apa yang diajarkan oleh agama anda.



Tetapi persoalan lain mungkin timbul, siapa yang benar-benar memikirkan takdir ketika mereka kuliah? Ya kuliah adalah masa hidup hampir tidak ada yang lupa, tarian pertama anda dengan tarikh anda, set pertama peperiksaan setelah semua keseronokan dan permainan yang membuat anda begitu gugup. Kali pertama anda jatuh cinta. Bukankah semuanya kelihatan begitu cantik? Tetapi jika anda gagal dalam peperiksaan itu atau patah hati atau kedua-duanya dan anda tidak begitu faham mengapa ini berlaku kepada anda? Adakah anda melakukan sesuatu yang mengerikan untuk mendapatkannya? Adakah itu hanya takdir?


Tetapi kadang-kadang dalam hidup kita semua telah melalui beberapa atau fasa lain di mana kita berfikir kepada diri kita sendiri bahawa takdir bermain dengan kita. Anda tidak hanya memikirkan takdir ketika kita sedih tetapi juga ketika kita bahagia. Apabila anda menemui pasangan, seseorang yang sangat anda sayangi, atau ketika anda telah bekerja keras dan akhirnya mendapat rehat yang anda cari. Apa alasannya kita bertanya-tanya mengenai nasib kita apabila kita tidak benar-benar memahami apa yang sedang berlaku. Tetapi tidak semua orang seperti berpikiran. Terdapat begitu banyak orang lain yang tidak percaya bahawa kehidupan mereka sudah ditentukan. Mereka sangat percaya bahawa hidup mereka ada di tangan mereka, takdir tidak ada kaitan dengannya. Segala-galanya hanyalah masalah sebab dan akibat.


Menariknya, itu adalah sesuatu yang serupa dengan kepercayaan falsafah Mazhab Caravaka. Mereka mengatakan bahawa tidak ada yang disebut kehidupan masa lalu, kehidupan masa depan, neraka, syurga, dan lain-lain. Masa lalu hilang dan tidak pernah dapat kembali, masa depan tidak diketahui dan tidak pasti, satu-satunya kepastian adalah masa kini. Oleh itu, nikmati kehidupan sekarang dan hidup sepenuhnya. Ramai orang mempercayai perkara ini. Mungkin tidak melampau tetapi mereka lakukan, bagi mereka hidup hanyalah akibat pilihan. Setiap orang berhak atas pandangan mereka sendiri. Tidak ada persepsi yang betul atau salah.


Begitu banyak orang, setiap hari, memulakan hari mereka dengan cita-cita baru untuk melakukan sesuatu yang baru, sesuatu yang produktif, sehingga mereka sering membaca kertas berita harian dan membaca nasib mereka dan mengetahui apa yang disimpan untuk mereka pada siang hari. Oleh itu, saya berhenti sejenak dengan soalan, dapatkah mengetahui nasib kita benar-benar mengubahnya? Jawapan untuk ini adalah paradoks. Saya secara peribadi percaya bahawa hidup ini penuh dengan keputusan dan pilihan. Setiap keputusan mengubah hidup kita dengan satu cara atau yang lain, dan mengetahui apa yang tertulis dalam takdir kita dapat membantu kita membuat keputusan yang lebih baik.


Manusia akhirnya hedonistik dan kita semua mahukan yang terbaik untuk kita dan orang yang kita sayangi dan sayangi. Mengetahui apa masa depan mungkin dapat menunjukkan jalan kepada kita, atau mungkin memberi kita harapan bahawa sesuatu yang indah sedang menanti kita. Kita dapat menghabiskan sebahagian besar hidup kita dengan bermimpi tentang sesuatu yang indah yang akan berlaku kepada kita atau kita dapat bekerja keras untuk mencapai apa yang kita mahukan. Sama ada masa depan akan datang. Yang boleh kita buat hanyalah membuat pilihan yang tepat dengan pengetahuan yang ada sehingga kita boleh sampai di sana.


Tetapi kemudian juga benar bahawa apa yang pernah berlaku, berlaku dengan alasan, mungkin bahawa mengetahui apa yang ada dalam nasib kita adalah sebahagian daripada takdir itu sendiri. Mungkin kita ditakdirkan untuk mencari pengetahuan sehingga kita menjalani hidup kita dengan lebih baik dan lebih sihat. Sebagai kesimpulan, paling selamat untuk mengatakan bahawa sama ada mengetahui takdir dapat mengubah masa depan itu sendiri, pada masa ini saya hanya akan menyimpulkan bahawa anda boleh lari daripadanya tetapi anda tidak dapat bersembunyi!

Langgan RVP Platform

RVP International © 2018 - 2020 * Laman Selamat SSL - Pemeriksaan Selamat Dijamin

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • linkedin
  • Youtube RVP