Kebebasan Sejati: Melepaskan masa lalu



Kita semua mempunyai masa lalu, dan kita semua berada dalam situasi di mana kita akan kembali dan mengubah, atau membuang sepenuhnya. Itu adalah bahagian kehidupan. Anda hidup dan anda belajar, atau sekurang-kurangnya itulah yang sepatutnya anda lakukan. Masalahnya timbul apabila anda membiarkan masa lalu membebani anda. Apabila anda membiarkannya menggegarkan minda anda, walaupun anda tahu anda tidak boleh kembali dan mengulanginya. Baru-baru ini saya mempunyai pelajaran yang cukup sukar, jadi saya bukan sahaja ingin membagikannya, tetapi juga membincangkan pentingnya mengurangkan negatif dari hidup anda. Kadang kala anda tidak perlu memaafkan perkara dari masa lalu anda untuk kepentingan orang lain, anda harus melakukannya untuk anda sendiri. Ia sihat, dan walaupun ia boleh menjadi salah satu perkara paling sukar yang anda hadapi dalam hidup, ia sangat berbaloi. Setelah itu, saya akan menyelidiki posting hari ini mengenai melepaskan masa lalu.


Seperti yang diketahui oleh pembaca biasa saya, saya diserah untuk diadopsi ketika berusia dua tahun, kerana berpisah dengan saudara kandung saya. Saya baru-baru ini, seperti beberapa bulan kebelakangan ini, berhubung dengan kakak saya Tasha, dan telah bercakap dan menulis setiap hari untuk mengejar ketinggalan. Perkara yang menenangkan untuk saya pelajari ialah kita tidak pernah kehilangan hubungan itu, lebih dari tiga puluh tahun kemudian, cinta itu tidak pernah meninggalkan hati saya. Saya merasa seperti saya menghalangi perasaan itu, sebagai mekanisme pertahanan diri, dan menyembunyikannya dengan baik sehingga membawanya kembali ke dalam hidup saya untuk mengetahui bahawa mereka berada di sana. Saya tahu, terdengar rumit tetapi saya terpaksa menghadapi perkara yang tidak pernah saya hadapi sebelum ini. Fakta yang kurang diketahui umum mengenai saya, adakah saya dalam perkahwinan kedua, saya pernah berkahwin sebelumnya. Benar, saya tahu dia bukan jodoh saya, saya selalu mengetahuinya kerana saya tidak meminati wanita secara seksual, tetapi kami kawan sekolah menengah dan akhirnya kami mempunyai seorang anak lelaki. Itu dua belas tahun yang lalu.


Ibu bapa angkat saya yang mengadopsi saya ketika berusia lapan tahun, akhirnya memperdayakan saya untuk menandatangani penjagaan penuhnya ketika dia baru berusia dua tahun. Itu adalah masa ketika bekas isteri saya dan saya berpisah, dan saya mahu dia keluar dari persekitaran itu selama beberapa hari. Mereka (ibu bapa angkat saya) menyerahkan kertas kepada saya, memberitahu saya bahawa mereka adalah kertas insurans sementara sekiranya berlaku sesuatu kepadanya semasa dia bersama mereka selama beberapa hari - dia akan dijaga secara perubatan. Apabila anda melalui masa yang sangat sukar, tekanan, sukar untuk mempercayai intuisi anda. Saya menjerit jangan lakukannya, tetapi saya merasakan bahawa tenaga ayah saya mengambil alih. Jadi saya berjaya. Datang untuk mengetahui, itu adalah surat-surat penjagaan, mereka telah mencurinya dari saya, dan saya menghabiskan masa yang sangat lama, dan banyak wang untuk mencuba mendapatkannya kembali. Mereka terkenal dalam masyarakat Mormon, dan hakim pengadilan pada masa itu berada di gereja mereka. Saya bukan Mormon, jadi secara semula jadi mereka memihak kepada ibu bapa angkat saya. Saya tidak pernah dapat mengembalikannya, dan hingga hari ini dia tinggal bersama mereka.


Sebab saya mengemukakannya, adalah kerana mereka hanya membiarkan saya bercakap dengannya pada hari ulang tahun atau Krismas - ketika saya menghantar wang atau hadiah. Selebihnya tahun mereka hantu saya. Oleh itu, saya dan suami dijemput hujung minggu Hari Buruh yang lalu ke barbeku di mana mereka tinggal, dan tentu saja kami menerimanya. Kami terpaksa memandu sekitar 8 jam perjalanan pergi balik, tetapi tidak mungkin saya akan menolak. Saya tidak dibenarkan berjumpa dengannya selama bertahun-tahun sehingga ketika itu. Oleh itu, kami pergi berkunjung untuk hujung minggu, dan mereka memperlakukan kami seperti omong kosong. Mereka tidak akan membiarkan kita bersendirian dengannya, mereka tidak akan membiarkannya pergi ke kedai dengan kita supaya kita dapat membuatnya sesuatu yang keren - dan datang untuk mengetahui ketika kita pulang ke rumah, adakah mereka sebenarnya takut kita akan membawanya. Itulah sebabnya mereka memperlakukan kami seperti itu. Perlu diingat, inilah wanita yang mencurinya dari saya, tetapi setelah sepuluh tahun, saya tidak akan mencabutnya dari hidupnya, saya pergi berkunjung, untuk menjadi anggota keluarga. Kenyataan bahawa suami saya harus menyakitkan perasaannya sangat menyakitkan hati saya. Ini adalah pertama kalinya dia bertemu mereka, dan mereka sama sekali tidak memberikan kesan yang baik.



Bagaimanapun, jadi saya sudah terfikir bahawa saya tidak dapat terus berusaha untuk disakiti dan dihentikan, tetapi sekali lagi saya cuba melibatkan mereka, sebentar tadi. Kakak kandung saya Tasha menjadi pengganti suami saya dan saya, jadi saya memulakan buku skrap supaya anak pertama kami bersama dapat mempunyai gambar semua orang. Saya menghubungi ibu angkat saya untuk meminta gambar, bukan sahaja anak saya, tetapi juga gambar saya semasa kecil kerana saya tidak mempunyai gambar. Dia berkata ya, dia akan menghantar saya beberapa, tidak ada masalah. Saya seperti baik-baik saja, itu mudah, mungkin kita benar-benar dapat membuat kerja ini, namun beberapa minggu berlalu dan tidak ada gambar, tidak ada panggilan, tidak ada e-mel - lagi hantu. Ketika itulah saya duduk bersama suami dan kami berbual panjang. Maksud saya, bukan hanya keluarga angkat saya yang menjadi hantu kepada kami, tetapi juga keluarganya. Kakak sulungnya bahkan tidak akan bercakap dengan kami, mereka menyebarkan khabar angin melalui beberapa keluarga mengenai kami, dan hanya sebilangan kecil mereka yang baru mula berusaha. Kakaknya sebenarnya mula mahu kita terlibat dalam kehidupan mereka, dan ibunya tentu saja selalu memanggilnya. Keluarga yang lain - diam. Mereka tidak setuju dengan gaya hidup kita, dan tentu saja apa yang saya lakukan untuk mencari nafkah, tetapi itu bukan urusan saya.


Saya akhirnya menghantar e-mel kepada ibu angkat saya buat kali terakhir. Yang ini mengatakan bagaimana banyak yang mengatakan tentang mereka bahawa mereka tidak memberi respons kepada saya. Saya memberitahu mereka bahawa saya dan suami mempunyai ketakutan yang kuat bahawa mereka juga akan mencuri anak ini, dan ya, itu menyedihkan tetapi saya rasa mereka akan mencuba. Oleh itu, saya memberitahu mereka bahawa di sinilah saya harus menarik garis, di sinilah saya memutuskan hubungan ini. Saya tidak akan hidup dalam ketakutan dengan anak baru saya memilikinya dalam gambar. Bagaimanapun, mereka bukan ibu bapa saya yang sebenar. Saya memberitahu mereka bahawa saya minta maaf, tetapi anak saya dapat menemui saya ketika berusia lapan belas tahun. Saya benci pemikiran itu, tetapi secara harfiah tidak ada yang dapat saya lakukan. Saya terpaksa melepaskan bahagian masa lalu saya, saya harus membiarkan mereka pergi untuk kesihatan saya, dan keluarga baru saya. Suami saya akhirnya memberitahu keluarganya juga bahawa kami adalah satu pasukan, kami adalah perjanjian pakej. Sekiranya mereka tidak dapat menerima kita semua, mereka tidak mendapat kita, dan itu bagi saya menunjukkan kekuatan yang besar. Suami saya menghindari pergaduhan dengan segala cara, ia adalah dia, semangat yang sangat lembut - jadi dia melakukan ini menunjukkan cinta sejati dan rasa hormat terhadap apa yang kita bangun di sini.


Saya sering memberitahu pelanggan saya bahawa semua orang masuk ke dalam hidup anda dengan alasan, tetapi tidak semua orang bermaksud tinggal - dan itu benar. Memotong orang dari hidup anda memang sukar, ada rasa bersalah yang menyertainya, tetapi juga sangat membebaskan dalam memulakan masa depan yang baru. Saya tahu ada sebilangan orang yang tidak akan menyukai apa yang harus saya lakukan, untuk memotong ibu bapa angkat saya, hanya kerana di situlah anak saya tinggal. Pada masa yang sama, saya telah mencuba yang terbaik, tetapi tidak ada yang dapat saya lakukan. Mereka menjadikannya mustahil, tetapi hidup dengan rasa takut mencuri anak lain daripada saya terlalu besar. Memotong bahagian masa lalu saya adalah penting untuk terus maju.


Perkara yang ingin saya sampaikan, adalah walaupun melepaskan masa lalu adalah sukar, ganjaran daripadanya sangat membebaskan dan membebaskan anda. Jangan pernah merasa seperti anda bersendirian. Mencari kekuatan dalam kegelapan selalu mungkin. Membiarkan diri anda tidak merasa bersalah kerana melakukan yang terbaik untuk anda adalah sangat penting. Langkah demi langkah adalah bagaimana anda menghampiri ini, jangan takut untuk membuang orang-orang beracun dari hidup anda, dan jangan takut untuk mengeluarkan diri anda dari situasi buruk. Anda lebih kuat daripada yang anda sedar, dan pada akhirnya, anda tidak boleh tumbuh dengan rantai pada anda. Saya ingin berkongsi dengan anda apa yang saya lalui dengan keluarga saya untuk memberitahu anda bahawa ada orang lain di luar sana yang mempunyai masalah, tetapi jika kita semua menahan diri, dunia ini jauh lebih negatif. Mari kita semua membebaskan diri dari masa lalu, dan menuju ke masa depan yang lebih cerah. Setiap anda mempunyai sokongan penuh saya, dan anda akan sentiasa.


Ditulis oleh Demetri Welsh dari Platform RVP.

Langgan RVP Platform

RVP International © 2018 - 2020 * Laman Selamat SSL - Pemeriksaan Selamat Dijamin

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • linkedin
  • Youtube RVP