Apabila cinta berubah menjadi obsesi ...



Kita tidak dapat menolong siapa kita jatuh cinta. Itulah salah satu daripada banyak pengembaraan hidup. Tidak ada yang dapat membuat kita merasa sebaik cinta sejati, namun pada saat yang sama tidak ada yang dapat mematahkan kita seperti cinta sejati. Dalam bidang pekerjaan saya, saya dapat mengalami banyak perjalanan yang melibatkan cinta. Roller coaster. Situasi mendalam yang telah menyebabkan orang ke ambang kematian. Dalam artikel ini saya ingin membincangkan bagaimana cinta boleh berubah menjadi obsesi dengan sangat cepat, dan anda mungkin tidak menyedarinya. Saya juga ingin memberikan contoh bagaimana obsesi boleh merosakkan hidup anda. Baca hingga akhir untuk mengetahui pelajaran paling berharga yang boleh anda pelajari mengenai cinta, dan bagaimana ia dapat mengubah hidup anda.


Ryan adalah pelanggan lama saya. Saya telah membacanya sejak sekian lama dan pernah membincangkannya sebelum ini di blog saya. Dia jatuh cinta dengan seorang wanita bernama Tammy. Mereka mempunyai sejarah yang panjang bersama, dan tinggal bersama di India selama bertahun-tahun. Kehidupan telah membawa mereka ke arah yang berbeza. Dia berasal dari Amerika Syarikat, dan kini telah kembali. Dia akhirnya mengambil kuliah di New York City - tetapi mereka tidak dapat dihubungi.


Dia telah memutuskan sekolah adalah yang terbaik untuknya. Lagipun, dia masih muda, pintar, dan ingin menjadi yang pertama dalam keluarganya yang benar-benar membuat perbezaan di dunia. Tidak ada orang lain dalam keluarganya yang pernah memiliki ijazah perguruan tinggi. Dia mahu menjadi orang yang melangkah keluar dari kotak itu.


Ryan terbiasa membalas mesejnya dengan segera, sepanjang masa di dunia duduk dan menghantar mesej kepadanya. Dia adalah jenis tenaga yang sangat spesifik yang memerlukan persetujuan berterusan. Dia baru-baru ini kehilangan ibu bapanya dan bersendirian untuk pertama kalinya semasa cuti. Dia tidak dapat mengeluarkannya dari fikirannya.


Apa yang dia rasakan tentangnya? Apa pendapatnya tentang dia? Kenapa dia tidak menghantar mesej kepadanya? Siapakah orang lain dalam foto barunya? Ini berterusan dan berterusan - satu bacaan demi satu, ini menjadi pekerjaan sepenuh masa bagi saya. Sehingga tiga hingga lapan bacaan sehari berlaku sebentar. Seperti situasi lain yang telah saya sampaikan kepada anda, ini tidak berbeza. Saya memberitahunya untuk berhenti menghantar mesej kepadanya. Ini akan merosakkannya - dan membuatnya kelihatan melalui matanya bahawa dia terobsesi, putus asa - dan ini mendorongnya pergi.


Saya memberitahunya bahawa semasa dia menghantar pesanan kepadanya, tunggu jawapannya. Dia adalah orang yang sibuk, melalui banyak perkara, dan perkara terakhir yang dia mahukan ialah dia terus menghantar mesej kepadanya. Ia sampai ke tahap yang dia lakukan. Dia akan menghantar banyak pesanan kepadanya pada satu masa. "Adakah anda marah" - "Mengapa anda mengabaikan saya" - "Adakah saya melakukan sesuatu yang salah".



Ini semua berlaku dalam beberapa minit. Perlu diingat bahawa ini adalah musim percutian - tindak balas segera tidak mungkin dan inilah yang saya katakan kepadanya. Satu mesej - tunggu jawapan - maka tidak apa-apa untuk membalasnya. Dia melakukan sebaliknya.


Hari lahirnya akan tiba dan salah satu ramalannya ialah dia akan berusaha menemuinya pada hari ulang tahunnya. Ini sebelum dia meletupkan telefonnya ketika saya memberitahunya untuk tidak melakukannya. Saya memberitahunya bahawa ini akan merosakkan perkara - namun dia tetap bertahan. Dia tahu dia melakukan kesalahan, namun akibatnya adalah sesuatu yang saya rasa dia tidak faham.


Jadi sekarang setelah dia taksub dan melakukan kebalikan dari apa yang seharusnya dia lakukan, dia kesal kerana sekarang ulang tahun itu tidak akan berlaku. Saya merasa tidak enak kerana saya tahu dia mencintainya - namun dia perlu memahami bahawa dia adalah orangnya sendiri, berusaha membuatnya di dunia. Dia tidak peduli kepadanya - itu tidak pernah berubah. Namun dia mendorongnya pergi dengan taksub dan itu menyedihkan. Ini adalah kali ketiga dia mengacaukannya oleh obsesi. Keperluan untuk mengenalinya setiap pergerakan dan pemikiran. Mengejar di media sosial. Cinta boleh berubah menjadi obsesi dengan sangat cepat, dan inilah cara orang terluka.


Dia harus berdamai dengan kenyataan bahwa kita semua mempunyai akibat. Mengobsesi dapat mendorong seseorang pergi seperti yang berlaku dalam kasusnya buat masa ini. Dia belum kehilangan atau merosakkan ini sepenuhnya, dan kita telah membincangkannya secara peribadi. Masih ada harapan dalam kasusnya, dan sekarang dia tahu betapa pentingnya bersabar. Dia sekarang menggunakan undang-undang tarikan bersama hal-hal lain, dan saya rasa dia mempunyai banyak alasan untuk bersikap optimis.


Cinta itu nyata - namun orang lain mempunyai kehendak bebas mereka. Ketahuilah bahawa hanya menjadi diri sendiri menjadikan dunia berbeza. Beri masa kepada seseorang untuk bertindak balas. Kita masing-masing mempunyai kehidupan kita sendiri dan hanya kerana kita mempunyai satu cara berfikir dan menangani masalah, tidak bermaksud orang lain mempunyai kaedah yang sama. Sebilangan orang mengambil masa untuk bertindak balas. Saya sendiri, saya tidak menghantar teks sama sekali - jadi apabila saya mendapatkannya, saya tidak pernah bertindak balas. Bukan bermaksud saya tidak peduli - itu bukan perkara saya. Sebilangan orang hanya memerlukan masa dan tidak melihat rasa cinta yang sangat cepat. Cinta adalah dunia yang tersendiri.


Ia hadir dengan kebahagiaan, kesakitan, tawa, tangisan dan segala yang ada di antara mereka. Ia boleh berubah menjadi obsesi apabila anda perlu mengetahui pergerakan berterusan mereka, pemikiran berterusan mereka, apa yang mereka lakukan, siapa rakan mereka, mengapa anda tidak mendapat tindak balas segera. Ini semua adalah tanda-tanda obsesi, dan saya tidak pernah melihat kes obsesi cinta menjadi positif. Obsesi menjauhkan orang. Mereka mula melihat anda putus asa, dan itu tidak menarik.


Jadilah diri sendiri, saya tahu anda tidak dapat menolong siapa anda jatuh cinta. Tidak ada antara kita yang boleh. Namun jika tidak berlaku, pelajari terus. Obsesi yang lebih jauh hanya akan merosakkan kemungkinan adanya interaksi lebih lanjut. Anda hanya boleh berusaha dengan bersungguh-sungguh, tetapi apabila mereka tidak menunjukkan rasa hormat yang sama, anda tahu bahawa walaupun anda jatuh cinta - sudah tiba masanya untuk terus maju. Saya tidak boleh meletakkannya dengan cara lain. Obsesi menyebabkan cemburu, kebencian, kemarahan, dan keganasan.


Tetap setia pada sisi kehidupan yang ringan. Cinta itu cinta - ia berlaku pada setiap kita. Jangan biarkan ia berubah menjadi obsesi. Ia akan tenggelam dalam jiwa anda dan memakan anda sehingga anda tidak lain hanyalah orang yang sedih, kesepian dan pahit. Jangan biarkan diri anda menjadi seperti itu. Sekarang setelah anda mengetahui batas antara cinta dan obsesi - pelajari kapan tidak apa-apa untuk bertahan dan kapan harus dilepaskan.


Kongsi catatan ini dengan rakan dan keluarga anda.

149 views
Langgan RVP Platform

RVP International © 2018 - 2020 * Laman Selamat SSL - Pemeriksaan Selamat Dijamin

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • linkedin
  • Youtube RVP